Faglitteratur
Ingeborg Fløystads doktoravhandling
Ingeborg Fløystad disputerte i 1980 med avhandlingen Arbeidsmandens Lod. Det nødtørftige Brød. Arbeiderlevekår ved Baaseland/Næs Jernverk 1725-1807.
Fløystads overordnede perspektiv var å belyse hvordan jernverket og samfunnet i tidsperioden 1725-1807 formet levekårene. Hun analyserte arbeiderbefolkningens materielle levekår, og så på ulike faktorer som arbeidsstokk og husstander, sysselsetting, inntekter, reallønn, husstandsøkonomi, forbruk og kosthold. Dette ga en mangesidig innsikt i levekårssituasjonen, og et tilsvarende arbeid var ikke gjort i Norge.
Avhandlingen er delt inn i bind I og II med delene I til IV. Med forfatterens tillatelse har vi lagt ut avhandlingen i PDF-format:
Anita Wiklund Norlis doktoravhandling
Anita Wiklund Norli disputerte i 2017 med avhandlingen Gud velsigne mit høye og Naadige herschab, som mig haver forundt arbeyde. Sosiale og kulturelle forhold bland arbeider ved Fritzøe jernverk i perioden 1690–1790. (Universitetet i Oslo: Institutt for arkeologi, konservering og historie, 2017)
Avhandlingen er en kvalitativ undersøkelse av norske jernverksarbeideres sosiale og juridiske stilling gjennom 1700-tallet. Les mer om den her. Avhandlingen er tilgjengelig i vårt bibliotek.
Tre artikler av Ingeborg Fløystad om skolen på Nes Verk
Skolen ved Næs Jernverk - en av landets eldste fastskoler.
Trekk av skolens historie på 1700- og 1800 tallet.
Artikkelen ble opprinnelig trykt i Aust-Agder-Arv 1996. Årbok for Aust-Agder Museet og Aust- Agder arkivet, Arendal. Artikkelen er lagt ut med forfatterens tillatelse i PDF-format, og med enkelte språklige endringer og tilføyelse av avsnittet ”Biskop Peder Hansen og Jacob Aall”.
Næs jernverks første skolehus (1740), den første fastskolen i Christiansands stift og
Den første læreren ved Næs jernverks skole: Hans Henrich Bøcher
De to artiklene ble opprinnelig trykt i Den gang - på våre kanter 1987. Årbok for historielaget for Dypvåg, Holt og Tvedestrand. Artiklene er lagt ut med forfatterens tillatelse i PDF-format.