2 mill. til forskning på jernverk og bærekraft

Kulturrådet har tildelt en gruppe museer, under ledelse av Næs Jernverksmuseum, drøye 2 millioner kroner over tre år. Midlene går til forskningsprosjektet «Jerntid. De gamle jernverkene og de nye bærekraftsmålene». Prosjektet er ett av 17 prosjekter som fikk tilslag fra Kulturrådet, og det var samlet 56 søknader.

Tømmer ved Næs Jernverk. Skogen var en uunnværlig kilde til energi og byggemateriale. Foto: Norsk Folkemuseum/Anders Beer Wilse.

I prosjektet vil forskere fra seks museer ta på seg «bærekraftsbriller» og se på de gamle norske jernverkene med nye øyne.

Mange av spørsmålene som FNs bærekraftsmål stimulerer oss til å drøfte i dag, har aldri blitt stilt til de gamle jernverkssamfunnene: Hvordan var det med sosial ulikhet på og rundt jernverkene, og hvordan gikk det med utvikling og spredning av utdanning, kunnskap og innovasjon? Hvordan var det med kjønn og likestilling, og hvilken rolle spilte jernverkene i utviklingen av den regionale, nasjonale og internasjonale handelen? Gjennom forskning på denne typen «moderne» spørsmål ønsker museene å fornye og aktualisere utstillinger og skole- og publikumsretta formidling. På denne måten ønsker museene også å vise seg som viktige arenaer for samfunnsrelevant refleksjon og politisk debatt.

Les mer om prosjektet i PDF-en her.

De øvrige deltakerne i prosjektet er:
Aust-Agder museum og arkiv, Norsk Bergverksmuseum, Vestfoldmuseene, Østfoldmuseene, og Arkivverket.

Kontaktperson:
Næs Jernverksmuseums prosjektleder Frank Meyer, mobil 93013691.

Les artikler på bloggen vår om forskningstemaet: